17A1 pada 2005. Kini Nur Amalina Che Bakri ?

Ingat lagi tak keputusan SPM 2005? budak nie la yang heboh satu malaysia kira macam top student la. Dapat 17A1!! Bukan Senang Orr. Tapi Tahun 2012 ni membuka sekam yang tidak terlihat sekian lama. si dia yang mendapat tajaan BANK NEGARA untuk melanjutkan pelajaran A-LEVEL di Universiti of Edinburgh UK kemudian menjadi intern di International Cancer Reseach.


NUR AMALINA CHE BAKRI SEJARAH BERUBAH Nur Amalina Che Bakri adalah suatu nama yang pernah menjadi sejarah dan menggemparkan negara satu ketika dahulu di mana beliau berjaya memperolehi 17 A1 semasa keputusan SPM 2004. Beliau cukup meninggalkan kesan mendalam sehingga menjadi idola bagi ramai calon SPM pada ketika itu. Fenomena Nur Amalina terus-menerus menyelubungi kalangan adik-adik kita yang bakal menduduki peperiksaan SPM setiap tahun. Kalau ditanya kepada mereka, ramai yang akan menjawab “saya nak jadi macam akak Nur Amalina” ataupun “saya nak berjaya macam akak Nur Amalina”. Namun kejutan budaya mengatasi segalanya. Kini setelah berjauhan di luar negara sana Nur Amalina Che Bakri sudah jauh berubah. Kejutan budaya tidak mengenal mangsa baik penuntut di Malaysia mahupun penuntut Malaysia di luar negara sana. Kalau anda tidak kuat & pandai menjaga diri, anda akan hanyut. Lebih-lebih lagi adik-adik yang baru nak mengenal apa itu erti “kebebasan”.
Disebabkan "cultural shock" kot kemudian si dia nie menjadi sangat palat @sudah buang tudung,seksi nak rak, sosial, dan sewaktu denganya. ini disahkan sendiri oleh FB miliknya tapi FB nya admin dah check dan ternyata dia dah deactivated cuba bezakan gambar dia atas dan gambar dibawah


facebook Amalina Che Bakri
pic credit to : ceritamamat
Pelajar 17A1 SPM Nur Amalina Che Bakri Gagal di Universiti?

Beberapa minggu lalu heboh dengan kisah pelajar Malaysia kahwin dengan gay. Harini pulak heboh dengan berita pelajar cemerlang SPM iaitu Amalina Bakri yang mencatat 17 A1 dalam SPM 2005 dikatakan sudah berubah kepada lebih “sosial dan nakal” selepas belajar diluar negara. Mungkin cultural shock kot duduk di UK tu. Yela mana ada orang nak marah nak tegur kalau nak buat apa apa saja kat sana. Kalau di Malaysia, pakai tudung elok ja, di sana habis hilang semua tudung. Bukan kata tudung, sila silap habis sekalui baju seluar hilang bersama . Bahayanya kalau ke sana tanpa iman yang kuat. Kuat pun boleh digugat. Ya la barat la katakan. Selepas mendapat keputusan cemerlang dalam SPM, Amalina mendapat tajaan Bank Negara untuk melanjutkan pengajian di University Of Edinburgh, Scotland. Sebelum ni dah keluar khabar angin yang mengatakan Amalina gagal di Universiti dan telah pulang ke Johor secara senyap. Aku harap sangat berita ni tak betul. Tapi bukti yang ditunjukkan memang menampakkan sangat Amalina sudah berubah. Harap itu bukan dia tapi kalau tengok pada keadaan . Itu memang dia. Cerita mengenai Amalina ini disebarkan oleh seorang pelajar yang juga berada di universiti yang sama dalam blognya. Blog tersebut telah tiada serta facebook Amalina juga tidak ditemui lagi.



Let's party!!!
ang bajet model la??? makan la!! buat apa tngok saja2

stylo konon..

haha ada lagi ke style letak bunga kat kepala??? kuno la kau neh
Bagi kami kalau individu tersebut bernama Ali Bin Abu (bukan nama sebenar) ataupun artis Malaysia, kami tidak ambil pusing sangat. Tetapi jika namanya Nur Amalina Che Bakri satu nama yang pernah menggemparkan negara satu ketika dahulu di mana beliau berjaya memperolehi 17 A1 semasa keputusan SPM 2004, bagi kami ia harus diberikan perhatian.
Sehinggakan selepas itu, “fenomena Nur Amalina” terus-menerus menyelubungi kalangan adik-adik kita yang bakal menduduki peperiksaan SPM setiap tahun. Kalau ditanya kepada mereka, ramai yang akan menjawab :
  • Saya nak jadi macam akak Nur Amalina
  • Saya nak berjaya macam akak Nur Amalina
nur amalina che bakri1 Nur Amalina Che Bakri, Remaja Cemerlang 17A1 Kini Dah Berubah? Gambar Amalina Mula Tersebar Luas!!
Sampai begitu sekali. Lagi satu, kalau Nur Amalina Che Bakri berpakaian tidak senonoh daripada mula, kami kurang ambil pusing. Tetapi berlainan apa yang kita lihat sekarang ini. Mungkin inilah yang dinamakan kejutan budaya?
Isu pelajar-pelajar yang berjaya terbang ke negara orang untuk menuntut ilmu ke peringkat yang lebih tinggi setiap tahun, bagi kami tidak boleh dipandang ringan. Sejarah sudah membuktikan daripada kalangan ini ramai yang akhirnya :
  • Positifnya : Pulang semula ke Malaysia dan terus menabur bakti kepada negara (cemerlang daripada segi ilmu & sahsiahnya) atau……
  • Negatifnya : Hanyut bersama-sama dengan kebebasan yang mula “mereka” perolehi sejak berada di negara orang.(Ini yang kita patut elakkan)

Comments

Popular posts from this blog

PERINDUSTRIAN DI MALAYSIA.

RAHSIA MEMELIHARA IKAN KALOI.

KEBAIKAN BELA IKAN PUYU DALAM RUMAH.