MEMORANDUM UNTUK ETJ GPKT6.



MEMORANDUM



Kepada: YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN  BIN YASSIN,    TIMBALAN PERDANA MENTERI  MERANGKAP MENTERI PELAJARAN  DAN PENGAJIAN TINGGI.

Daripada : MAJLIS PERHUBUNGAN GURU-GURU PENOLONG KANAN PRA UNIVERSITI DAERAH MUAR LEDANG.



Tajuk : ELAUN TANGGUNGJAWAB KEPADA PENOLONG KANAN PRA UNIVERSITI





1.0  Pendahuluan



Tranformasi Tingkatan Enam telah membawa kepada terlaksananya beberapa anjakan paradigm. Sistem Terminal yang selama ini digunapakai telah digantikan dengan Sistem Modular yang mempunyai ciri pentaksiran berterusan (berasaskan sekolah) dan pentaksiran berpusat.  Garis panduan pengurusan Tingkatan Enam telah dibentuk dengan melantik GURU PENOLONG KANAN TINGKATAN 6 (GPKT6) yang perlu menguruskan hal-hal berkaitan Pentadbiran, Kurikulum, Hal Ehwal Murid dan Kokurikulum Tingkatan Enam di sekolah. Sehubungan itu,  tugas dan peranan GPKT6 adalah sama seperti tugas Guru-guru Penolong Kanan arus perdana ( Tingkatan 1 – 5 ).



2.0  Penyataan Situasi.



Berhubung dengan situasi yang dialami oleh GPKT6 di sekolah-sekolah kini, maka kami berpendapat bahawa, pihak Kementerian Pelajaran perlu memberikan ELAUN TANGGUNGJAWAB ( ETJ ) kepada GPKT6 seperti yang terkandung dalam SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN BIL. 3 TAHUN 2002.  Kami di kalangan GPKT6 bersedia mematuhi arahan yang diberikan dan melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab. Namun ada kalanya, peranan kami ini dipersendakan oleh kalangan warga pendidik yang lain, yang rata-rata mengetahui bahawa kami, GPKT6 adalah GPK yang tidak mendapat ETJ.



3.0  Bantahan Terhadap Situasi Tersebut.



3.1  Mempengaruhi Emosi dan Semangat GPKT6



Kami, ahli-ahli Majlis Perhubungan Guru-guru Penolong Kanan Pra Universiti Daerah Muar Ledang  bersepakat dan bersatu hati ingin menyatakan pendirian kami bahawa ETJ patut diberikan kepada GPKT6 seperti yang diterima oleh Guru-guru Penolong Kanan, Penyelia Petang  dan  Guru Kanan Mata pelajaran. Kami berkeyakinan, dengan pemberian ETJ ini akan memberikan kesan positif kepada emosi dan semangat kami yang mahu memartabatkan Tingkatan Enam.

      

3.2   Tidak Menyumbang ke Arah Keberhasilan Maksima.



Kami berpendapat, tanpa pemberian ETJ kepada GPKT6, nilai keberhasilan

dalam melaksanakan sesuatu tugas itu tidak dapat dilakukan dengan baik. Ada kalanya, kami perlu melaksanakan sesuatu tugas di luar waktu kerja dan hal ini melibatkan pergerakan yang jauh dari rumah. Bebanan kerja yang kian bertambah juga  mempengaruhi kualiti kerja dan melibatkan pengorbanan masa berkualiti terutama bersama keluarga. Pemberian ETJ diharap akan mengurangkan bebanan kami.





4.0  Cadangan dan Tindakan



4.1  Meluluskan Pemberian ETJ kepada GPKT6



Dengan merujuk  kepada bantahan terhadap situasi tersebut, kami berpendapat pihak Kementerian Pelajaran perlu meluluskan pemberian ETJ kepada GPKT6. Pihak Kementerian Pelajaran juga boleh melakukan soal selidik di kalangan GPKT6 seluruh negara untuk mendapatkan pandangan tentang isu ETJ ini supaya kita mendapat maklumat yang cukup jelas dan kuat tentang perlunya pemberian ETJ kepada GPKT6.



4.2  Peningkatan kos hidup dan bebanan tugas.



Amat ketara belakangan ini, berlakunya kenaikan harga barangan pengguna di seluruh negara. Situasi ini sedikit sebanyak mempengaruhi kami GPKT6 yang tidak mempunyai ETJ berbanding guru-guru GPK serta GKMP  yang mempunyai ETJ masing-masing. Kami melaksanakan tugas mengikut arahan yang diberikan oleh pihak kementerian dan jabatan sama juga seperti guru-guru GPK dan GKMP yang lain.





5.0  Penutup



Semoga permohonan kami ini mendapat pertimbangan yang sewajarnya daripada pihak YAB Tan Sri, dan diharapkan Tan Sri dapat memberikan penjelasan tentang perkara ini agar pihak kami berpuas hati dan terus bergerak ke hadapan dalam memartabatkan kembali pendidikan Tingkatan Enam di negara kita yang tercinta ini.





Yang benar.                                                                         Tarikh : 6 Febuari 2014 (Khamis)





AMRI HJ YAHYA

GURU PENOLONG KANAN TINGKATAN ENAM

SMK TUN MAMAT, TANGKAK, LEDANG.

Comments

Popular posts from this blog

PERINDUSTRIAN DI MALAYSIA.

RAHSIA MEMELIHARA IKAN KALOI.

KEBAIKAN BELA IKAN PUYU DALAM RUMAH.